Menu

czwartek, 23 marca 2017

KOŚCIELEC - Kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa. (GPS - 51.1489 / 16.1369)

 Kościelca jeszcze nie odwiedzaliśmy, a jest to wieś położona nieopodal Legnicy, w której można znaleźć ciekawy kościół stanowiący część parafii w Małuszowie. Może nie tyle jest on ciekawy pod względem architektonicznym (chociaż ja uważam, że jest), ale pod kątem jego historii.

 Kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa, bo o nim mowa, jest to XV wieczna świątynia, którą w XVI w. przejęli ewangelicy i co ciekawe mimo, że znajduje się on nieopodal Legnicy, to przejęli go ewangelicy z księstwa świdnickiego, dla których dopiero w XVII w. wybudowano na mocy pokoju westfalskiego świątynię nazwaną Kościołem Pokoju

 Kościół ma charakter budowli obronnej, a nazywany był także kościołem ucieczkowym właśnie z powody odprawiania w nim nabożeństw dla ewangelików z sąsiedniego księstwa, w którym nie mogli wyznawać swojej wiary.

 W XVII w. doszło do modernizacji i rozbudowy kościoła na potrzeby społeczności ewangelickiej z księstwa świdnickiego, co miało spory wpływ na jego wygląd zewnętrzny.

 Widok od strony północnej.




 Widok od strony prezbiterium.

 Wejście do kruchty od strony południowej.

Kilka tablic nagrobnych usytuowanych na fasadzie kościoła.




 Nieopodal kościoła usytuowano obelisk upamiętniający ofiary XIX wiecznych wojen.


Krzyż pokutny ustawiony na terenie przykościelnym.

9 komentarzy:

  1. Ciekawa bryła. Wieża z krenelażami wygląda jakby była elementem fortyfikacji a nie kościoła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację. Jak napisałem, kościół miał charakter budowli obronnej stąd taki jego wygląd.

      Usuń
  2. Super:), człowiek dowie się coś nowego o swoim kraju :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jeżdżę po D.Ś. i cały czas dowiaduję się coś nowego :).

      Usuń
  3. Piękna praca,gratuluję pomysłu ,jest co oglądać,bardzo ładnie wszystko opisujesz,zachęcam do dalszego zwiedzania Lwówka Śląskiego ,bo warto!pozdrawiam serdecznie będę częściej tu zaglądać:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lwówek mam obfotografowany dość dobrze, tylko nie mam na razie czasu uzupełnić brakujących zabytków.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  4. Kościół w Kościelcu jest z XIV w. Wzmianki o nim można znaleźć już ok roku 1321. Architektonicznie wspaniały, niestety pożar i lata zaniedbań odcisnęły na nim swoje piętno. Budowla mimo to dalej zachwyca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam się szczerze, że nie znalazłem źródła, które podawałoby tak wczesne pochodzenie tej świątyni. Oczywiście mogę się mylić, ale czy na pewno chodzi o ten Kościelec koło Legnicy ? Bo jest ich w Polsce kilka i mają również kościoły.

      Usuń
  5. Zaintrygował mnie Twój wpis i faktycznie znalazłem, że pierwsza świątynia w Kościelcu mogła zostać wybudowana już pod koniec XIII w. a w dokumencie pisanym podana była w roku 1321 tak jak wspomniałeś. Z tym, że obecny kształt po gruntownej przebudowie nadano kościołowi w XV w.
    Muszę tu napisać, że nie mam pojęcia co w tym przypadku autor miał na myśli pisząc "gruntowna przebudowa" i jak wiele pozostało z pierwotnej świątyni.
    Dzięki za sugestię, bo zmusiła mnie ona do głębszego zainteresowania się kościołem co zawsze wychodzi na dobre. Nie mniej jednak pozostanę przy dotychczasowych wpisach, ponieważ trudno jednoznacznie zweryfikować początki historii kościoła.

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do komentowania, chętnie poczytam wasze opinie o blogu, co można zmienić, co dodać, co usunąć.
Możesz skorzystać z konta "ANONIMOWY" - bez zobowiązań.

Proszę również o to, aby nie pisać na temat właścicieli obiektów, ponieważ nie wszystkim się to podoba i miewam w związku z tym nieprzyjemności.

Piszcie też, co chcielibyście zobaczyć .. postaram się pokazać Wam te miejsca.

okna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...