Menu

wtorek, 25 lipca 2017

LUBAŃ - Słup milowy poczty polsko-saskiej. (GPS - 51.1206 / 15.2899)

 To nie jest pierwszy tego typu obiekt jaki pokazywałem. Wcześniej prezentowałem Wam pełniący podobną funkcję, choć mniej zdobny słup z Legnicy.

 Przez Lubań również przechodził trakt poczty polsko-saskiej i właśnie dlatego ustawiono tutejszy słup milowy. 
 Szerzej o słupach i funkcjach jaką spełniały pisałem przy okazji prezentowania słupa legnickie, więc nie będę się powtarzał.

 Muszę nieco skorygować podaną wcześniej informację. Jak mi napisał Danusia Skierś obecny obiekt, to tylko replika, a nie jak ja napisałem oryginalny słup postawiony w 1725 r. Oryginał się nie zachował, a ten ustawiono tu na pamiątkę na początku XX w.
 Nie mniej jednak jest on odwzorowaniem pierwowzoru i obiektem świadczącym o bogatej historii tego miejsca dotyczącej czasów Augusta II Mocnego. 

 Na Lubańskim słupie odwzorowano tarcze herbowe Rzeczypospolitej i Saksonii zgodne z oryginałem, świadczące o związkach poczty założonej przez króla Augusta II Mocnego z tymi terenami.
 Na słupie można zauważyć również litery AR, czyli Augustus Rex, po łacinie symbolizujące zwierzchnictwo Króla Augusta.

 Widok od strony północnej.   

 Trochę bliżej kartusze herbowe.




12 komentarzy:

  1. Tomku lubanski słup jest wierną repliką jednego z trzech pocztowych słupów dystansowych ustawionych w Lubaniu w 1725 roku.Niestety żaden oryginalny się nie zachował :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nic takiego co prawda nie znalazłem, tylko to co napisałem, że słup został odnowiony, remontowany na początku XX w. Wiem, że to Twoje strony dlatego dziękuję za to cenne info i pozdrawiam.

      Usuń
    2. Tomku podaję Ci link do strony gdzie opisany jest lubański słup
      http://luban.pl/slup
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. byłam, widziałam :-) Całe miasteczko jest przyjemne. Jako ciekawostkę dodam, że na słupie podane są odległości w milach pocztowych (jedna mila to 9062. lub 16 000 łokci drezdeńskich).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za info. O mili pisałem przy okazji omawiania słupa legnickiego i tylko dodam do Twojego opisu, że mila była to odległość, którą piechur mógł przejść w dwie godz.

      Usuń
  3. Bardzo ciekawe teorie ! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Miło że takie budowle nadal istnieją, nawet jeśli to repliki to przypominają o historii danego miejsca. :)

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do komentowania, chętnie poczytam wasze opinie o blogu, co można zmienić, co dodać, co usunąć.
Możesz skorzystać z konta "ANONIMOWY" - bez zobowiązań.

Proszę również o to, aby nie pisać na temat właścicieli obiektów, ponieważ nie wszystkim się to podoba i miewam w związku z tym nieprzyjemności.

Piszcie też, co chcielibyście zobaczyć .. postaram się pokazać Wam te miejsca.

okna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...