Menu

poniedziałek, 13 października 2014

LUBAŃ - Kościół pw. św. Trójcy. (GPS - 51.1222 / 15.2920)

 Tego miasta jeszcze nie pokazywałem, ale na pewno tu jeszcze wrócimy, ponieważ historia jego jest niesamowita, a związane z nią życie duchowe mieszkańców i wznoszone tu świątynie, to początki chrześcijaństwa na ziemiach polskich.
 Wystarczy tylko napisać, że pierwsza kaplica została wybudowana jeszcze przed chrztem przyjętym przez Mieszka I, a wzniesiono ją w 941 r. 
 Zachował się z niej fragment owalnego muru i stanowi część jednej ze szkół.

 Kościół pw. św. Trójcy, to stosunkowo młody obiekt, ale usytuowany jest ok. 200 m od miejsca gdzie stała pierwsza świątynia.

 Wybudowanie kościoła katolickiego w Lubaniu nie było łatwe, ponieważ było to miasto protestanckie, nie mniej jednak po wieloletnich staraniach ks. infułata Wojciecha Antera w 1857 r. 
zostaje rozpoczęta budowa neogotyckiej świątyni wg. projektu Alexisa Langera. Budowa zostaje ukończona już cztery lata później w 1861 r. 
 Duży wkład we wzniesienie świątyni ma lubański mistrz murarski i właściciel cegielni Albert Augustin, który był także dyrektorem szkoły ceglarskiej.

 Kościół został konsekrowany 26.05.1861 r. 

 W czasie działań wojennych kościół został mocno zniszczony, ale udało się go odbudować i służy społeczności katolickiej do tej pory.

 Widok od strony zachodniej na mierzącą 70 m. wieżę.

 Świątynia nie dość, że ma tak wysoką wieżę, to usytuowana jest na wzniesienie i sprawia naprawdę duże wrażenie.

 U podstawy wieży znajduje się wejście główne do kościoła.

 W pobliżu są też wejścia boczne.



 Na wa główna widziana od strony północnej.


 Tak kościół wygląda od strony prezbiterium, czyli od wschodu.

 Południowa strona to takie trochę nieporozumienie wg. mnie, ponieważ nie wiem kto wpadł na pomysł, żeby do takiego pięknego zabytku dostawić przybudówkę.


 Wnętrze fotografowałem przez kratę i szybę, więc zdjęcia nie są najlepsze, ale trochę dają wyobrażenie o samym wnętrzu i jego wyposażeniu.

 Ołtarz główny przedstawiający Trójcę Przenajświętszą.

 Ciekawie zdobiona neogotycka ambona.

5 komentarzy:

  1. Oj Tomku,to mój kościół-dziękuję :)
    Ta przybudówka,to plebania-niestety.....i nie pamiętam kiedy powstała,bo gdy szłam do I Komunii świętej to już była:(
    Pozdrawiam serdecznie i cieplutko.
    P.S.Ja swój kościół-wnętrze odnalazłam w kościele w Chrastavie,w Czechach....to było niesamowite wrażenie....pojedź i też się przekonaj :)
    Danusia z Lubania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę przyznać, że Lubań wywarł na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Zwłaszcza mury obronne, wieża Trynitarska i oczywiście Rynek.
      Może uda mi się kiedyś wybrać do Chrastavy, ale na razie Dolny Śląsk czeka na odkrycie ;).

      Usuń
  2. Przed wojną do kościoła przylegał rozległy klasztor. W czasie wojny został zniszczony i już nie został odbudowany. W latach... hmm... pewnie 60. dobudowano taka właśnie plebanię z salkami katechetycznymi itp.

    Ale zaintrygowałeś mnie tą kaplicą z 941 r. Gdzie o tym przeczytałeś, bo ja tu mieszkam i nie słyszałam o tym... Czas chyba uzupełnić wiedzę... ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sporo ciekawych informacji można znaleźć na stronie kościoła pw. św. Trójcy.
      Warto tam zajrzeć, bo Lubań jest naprawdę ciekawym miastem.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  3. Kościół bardzo ciekawy. To chyba gotycka architektura. Dosyć ciekawe stelaże oraz witraże. Chodnik pewnie wygniatany z techniką szlifowanie betonu Poznań

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do komentowania, chętnie poczytam wasze opinie o blogu, co można zmienić, co dodać, co usunąć.
Możesz skorzystać z konta "ANONIMOWY" - bez zobowiązań.

Proszę również o to, aby nie pisać na temat właścicieli obiektów, ponieważ nie wszystkim się to podoba i miewam w związku z tym nieprzyjemności.

Piszcie też, co chcielibyście zobaczyć .. postaram się pokazać Wam te miejsca.

okna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...