Menu

wtorek, 23 lutego 2016

GÓRA - Kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej - Wnętrze. (GPS - 51.6685 / 16.5415)

 Tak jak obiecywałem wchodzimy do wnętrza kościoła pw. Św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Górze.

 Już na pierwszy rzut oka widać gotyckie początki kościoła. Oczywiście bardziej w oczy rzuca się jego barokowe wyposażenie, czyli piękne ołtarze i bogato zdobiona ambona. Jeśli jednak podniesiecie głowę do góry zauważycie gotyckie sklepienie krzyżowo żebrowe.

 Postaram się więc trochę napisać na temat tego wystroju.

 Ołtarz główny wykonany został z drewna w 1783 r. i przedstawia gloryfikację św. Katarzyny. Jego twórcami są Jan Henryk Kynast autor płótna, natomiast elementy rzeźbiarskie wykonał również wrocławski artysta Leopold Jaeschke.  

 Widok nawy głównej.


 Widok na ołtarz od strony nawy południowej.


 Jak napisałem wcześnie, gloryfikacja Św. Katarzyny Aleksandryjskiej ręki J.H. Kynast'a.

 Ambona podobnie jak ołtarz główny została wykonana w 1783 r.


 Jak widać jest również bardzo bogato zdobiona. Zarówno kosz jak i baldachim.

 Kilka ołtarzy bocznych, które w większości pochodzą z 1783 r.




 Widok na emporę organową.

 Organy prawdopodobnie pochodzą z dużo późniejszego okresu, ponieważ pamiętamy o zawaleniu się prospektu organowego w 1963 r. więc wcześniejsze pewno zostały zniszczone. Niestety nie udało mi się niczego znaleźć na temat tego instrumentu.

4 komentarze:

  1. Tomku nominowałam Cię do Liebster Blog Award.Pytania znajdziesz u nas na blogu.
    http://podrozedanusiiradka.blogspot.com/
    Pozdrawiamy serdecznie Danusia i Radek :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zawsze mam mieszane odczucia, gdy natrafiam na gotyckie wnętrze kościoła z tak barokowym wyposażaniem. Jakoś mi się to "gryzie":-)
    Gratuluję wyróżnień;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja się przyzwyczaiłem. Może dlatego, że ta kombinacja jest dość popularna :).

      Usuń
    2. W Polsce jest to zwykle pokłosie "Potopu" szwedzkiego. Murów wywieźć nie mogli, ale to, co w środku- i owszem :)

      Usuń

Zapraszam do komentowania, chętnie poczytam wasze opinie o blogu, co można zmienić, co dodać, co usunąć.
Możesz skorzystać z konta "ANONIMOWY" - bez zobowiązań.

Proszę również o to, aby nie pisać na temat właścicieli obiektów, ponieważ nie wszystkim się to podoba i miewam w związku z tym nieprzyjemności.

Piszcie też, co chcielibyście zobaczyć .. postaram się pokazać Wam te miejsca.

okna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...