Menu

środa, 14 maja 2014

OSETNO - Kościół pw. Michała Archanioła. (GPS - 51.6351 / 16.4611)

 Wieś Osetno została założona w połowie XIII w. i prawdopodobnie z tego okresu pochodzi świątynia, którą chcę Wam teraz pokazać.
 Pierwsze pisane wzmianki na temat parafii można znaleźć z datą 1289 r. więc przekaz mówiący o założeniu jej w połowie XIII w. jest bardzo prawdopodobny.
 Po raz pierwszy kościół był modernizowany w XV w. i wówczas to dobudowano do niego po stronie południowej kamienną kaplicę, która przylega do kościoła od strony prezbiterium.
 Ok. roku 1550 miała miejsce następna modernizacja w czasie, której świątynia została przystosowana na potrzeby protestantów, a dopiero 103 lata później przywrócona została katolikom.
 Okazała wieża, którą możemy obecnie oglądać została dobudowana do kościoła w czasie ostatniej większej przebudowy, która miała miejsce w 1862 r.

 Widok na kościół od strony południowej.

 Widok od strony prezbiterium, które tu odznacza się ceglanym murem. Po prawej stronie znajduje się dobudowana z kamienia zakrystia, a po lewej kaplica Tschammerów dobudowana w czasie XVI w. modernizacji.

 Tu widać najlepiej zarys najwcześniejszej świątyni wykonany z cegły.

 Jak pisałem, wieża została dobudowana do pierwotnej świątyni.


 Widok od strony ulicy, która znajduje się od południowej strony.

 W mur wmurowano całopostaciowe tablice nagrobne.


 Kilka ujęć z wnętrza, które fotografowałem przez kratę. Niestety źle trafiłem z porą odwiedzin, ponieważ rozmawiałem z kobietą przebywającą na plebani i była chęć aby udostępnić mi wejście do świątyni, ale ... ksiądz był u chorych, a kobieta która ma drugi komplet kluczy wyjechała ... ot taka moja dola :).
 Drewniany ołtarz został wykonany w czasie przebudowy w 1491 r.


 Po prawej stronie widać ambonę wykonaną z drewna w 1622 r.

4 komentarze:

  1. Rozumiem, że pałac to temat kolejnego wpisu? :) Do kościoła nie zawitałem, bo akurat niedziela była i czas mszy - a szkoda, bo ładnie się prezentuje ...

    OdpowiedzUsuń
  2. Pałac ... bardzo ciekawy obiekt, tylko że trafiłem tam w nieodpowiednim czasie. Wiosną jest tam tak dużo zielska, że nie sposób go dobrze pokazać tak jak Ty to zrobiłeś w swojej fotorelacji. Do portalu, który widziałem dokładniej na Twoich zdjęciach niż na żywo nawet nie podchodziłem, bo był cały zarośnięty i zastanawiam się, czy nie poczekać do jesieni z jego prezentacją i wybrać się tam jeszcze raz. Wstępnie jestem też umówiony na zwiedzanie kościoła, w którym są ponoć ciekawe polichromie.
    Mam nadzieję, że się nie obrazisz jak podam link do twojego posta o pałacu w Osetnie dla osób, które już chciały by go zobaczyć: http://www.ravenfotoamator.pl/2014/02/paac-w-osetnie.html

    OdpowiedzUsuń
  3. To fakt - patrząc po ilości krzaków jakie porastają sąsiedztwo pałacu to pewnie teraz tam dżungla ;) Co do portalu, to akurat miałem szczęście spotkać w pobliżu pałacu jego opiekuna, z którym odbyliśmy miłą i pouczającą rozmowę, a potem zajrzeliśmy do pałacu.. Linki są u mnie na licencji "bierzilechcesz" :) więc mile widziane. Ja dodam u siebie w uzupełnieniu linka do Twojego kościelnego wpisu .... Czekam więc na kolejny wpis z Osetna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za licencjonowanie linka ;) i zazdroszczę spotkania z tym opiekunem ... lubię takie rozmowy na żywo o obiektach, które oglądam. Miałem ostatnio taką rozmówkę z opiekunem zamku w Karpnikach. Mnóstwo ciekawych informacji :).
      Pozdrawiam.

      Usuń

Zapraszam do komentowania, chętnie poczytam wasze opinie o blogu, co można zmienić, co dodać, co usunąć.
Możesz skorzystać z konta "ANONIMOWY" - bez zobowiązań.

Proszę również o to, aby nie pisać na temat właścicieli obiektów, ponieważ nie wszystkim się to podoba i miewam w związku z tym nieprzyjemności.

Piszcie też, co chcielibyście zobaczyć .. postaram się pokazać Wam te miejsca.

okna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...