Menu

środa, 10 lipca 2013

WINNICA - grangia cysterska. (GPS - 51.1131 / 16.0904)

Grangia, to nic innego jak folwark, a ta konkretna zarządzana była przez lubiąskich cystersów.
 Ziemia na której został wybudowany folwark została podarowana cystersom już w 1177 r, a na początku XIII wieku w 1217 r Henryk Brodaty ufundował tu grangię, która z biegiem czasu stała się centrum administracyjno-gospodarczym dla lubiąskich cystersów.
 Zabudowania, które zobaczycie pochodzą z wieku XVII i XVIII.

 W czasie wizyty w Winnicy udało mi się porozmawiać z jednym z mieszkańców i dowiedziałem się, że przed wojną, tzn już po sekularyzacji, która miała miejsce w 1810 r. było tam coś w rodzaju domu dziecka.
 Z opowiadań tego mieszkańca wynika, że grangia dość dobrze zniosła zawieruchę wojenną, ale niestety nie zniosła władzy ludowej, którą nie bardzo interesowały takie obiekty i pozostawiona sama sobie ulegała coraz większej dewastacji.

Teraz po grangii pozostały praktycznie tylko mury.



Chociaż można znaleźć i takie detale.
Portal jednego z wejść.






2 komentarze:

  1. Witam Serdecznie , bardzo się cieszę że są tacy ludzie jak Ty ja wyjechałem 20 lat temu z Legnicy również dużo zwiedzałem jako nastolatek ,dziś pragnę tu wrócić
    i właśnie myślę o Winnicy..
    Jak tylko będę na miejscu to wierze że się spotkamy ,
    pozdrawiam i trzymaj tak dalej Rafał

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa i cieszę się, że blog się podoba.
      Jeśli tylko czas pozwoli, to z chęcią się spotkam, może dowiem się od ciebie czegoś ciekawego. Ja nie jestem już nastolatkiem (niestety :D), ale wcześniej interesowała mnie głównie historia Legnicy, a Dolnym Śląskiem interesuję się dopiero od kilku lat.
      Pozdrawiam.

      Usuń

Zapraszam do komentowania, chętnie poczytam wasze opinie o blogu, co można zmienić, co dodać, co usunąć.
Możesz skorzystać z konta "ANONIMOWY" - bez zobowiązań.

Proszę również o to, aby nie pisać na temat właścicieli obiektów, ponieważ nie wszystkim się to podoba i miewam w związku z tym nieprzyjemności.

Piszcie też, co chcielibyście zobaczyć .. postaram się pokazać Wam te miejsca.

okna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...